Showing prices with VAT
/
Show prices without VAT
Showing prices with VAT
/
Show prices without VAT

Köpvillkor

Köp-/leveransvillkor

Köp och Avtal
När du lägger en beställning hos Toolab Verktyg AB träffas ett avtal om köp först när vi har bekräftat din beställning genom en orderbekräftelse. En sådan orderbekräftelse genereras automatiskt. Om leveranstiden ändras kommer vi att meddela dig om detta så snabbt som möjligt. Tänk på att Toolab Verktyg AB behåller äganderätten till alla produkter tills fullständig betalning har mottagits. För att handla hos oss måste du vara minst 18 år gammal. Observera att vi endast bedriver verksamhet inom Sveriges gränser och för tillfället endast skickar varor inom Sverige.

Priser
Alla våra priser inkluderar moms på 25%. När en beställning har bekräftats kan priset endast ändras på grund av omständigheter som ligger utanför vår kontroll, såsom väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Vi lägger inte till några expeditionsavgifter.

Frakt
Vi erbjuder fri frakt på alla beställningar över 999 SEK inklusive moms. För beställningar under 999 SEK debiterar vi en fraktavgift på 69 SEK. Alla ordrar skickas fraktfritt från Toolab Verktyg AB. Men om ett paket inte löses ut kommer kunden att debiteras för frakt, returfrakt och hanteringsavgift. Se mer information i punkt 5.1 i våra villkor.

Alla beställningar från Toolab Verktyg AB skickas fraktfritt. Om ett paket dock inte hämtas ut, kommer kunden att debiteras för frakt, returfrakt samt en hanteringsavgift. Mer information finns i våra användarvillkor, sektion 5.1.


4. Betalningsvillkor

Walley Checkout B2C (Business 2 Consumer)

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan Swish, direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här:

På my.walley.se kan du se och betala alla dina fakturor från Walley.

Fullständiga villkor för Walley hittar du här
Allmänna villkor för faktura och kontokredit: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_SE.pdf

Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation: https://cdn.walleypay.com/terms/SECCI_SE.pdf

Walley Checkout B2B (Business 2 Business)

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själva vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

Faktura eller delbetalning innebär att du får levererat varorna innan du betalar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura som skickas till företaget. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. Fullständiga villkor för Walley hittar du här:

Fullständiga villkor för Walley hittar du här
Allmänna villkor för faktura: https://cdn.walleypay.com/terms/Terms_B2B_SE.pdf

Collector Bank AB (Walley)
Organisationsnummer: 556597-0513
Telefonnummer: 010-161 01 00
Email: hello@walley.se
Webb: www.walley.se

Leveranser
Toolab Verktyg AB strävar efter att skicka varor som finns i lager inom 24-48 timmar efter mottagen beställning. Om du har en brådskande beställning, ange det i noteringen med din order så kommer vi att göra vårt bästa för att påskynda processen. Om en produkt inte finns i lager, skickas beställningar normalt inom 10 arbetsdagar från orderdatum. Om kunden begär delleveranser kommer den faktiska fraktkostnaden att debiteras separat. Toolab Verktyg AB täcker dock kostnaden för eventuella delleveranser vid restorder och liknande.

Vänligen notera att leveranstider kan vara något längre under sommarperioden.

Om en produkt finns i lager visas "Finns i lager" på produktsidan, och siffran inom parentes anger antalet tillgängliga produkter. Om en beställning överstiger lagersaldo, kommer ordern att hållas tills den är komplett för fullständig leverans.

Observera att förvalt leveranssätt i kundvagnen kan ändras till det som bäst passar oss eller vår leverantör, såsom direktleveranser eller brevleveranser. Om din beställnings vikt överstiger det tillåtna för leveranssättet kommer det att ändras till det mest praktiska alternativet för dig som kund automatiskt. Detta innebär oftast att Toolab Verktyg AB tar på sig aviseringskostnaderna så att du får hemleverans med förvarning. Vänligen notera att leveranser sker under dagtid och inte på kvällen.

Fraktkostnaden på 69 SEK, som tillkommer vid beställningar under 999 SEK, avser en frakt- och hanteringsavgift.

Maximal vikt för att hämta ett paket hos en Servicepoint depå är 20kg och maximal längd 1,5m.

Om varor beställs som överstiger ovanstående skickas dom med hemleverans.

Vid leverans till DHL-Servicepoint så ligger paketet kvar hos ombudet i 14 dagar. Efter detta går paketet automatiskt i retur till oss.


5.1 Ej uthämtade order
Vid ej uthämtade paket förbehåller Toolab Verktyg AB sig rätten att debitera kunden för samtliga fraktkostnader samt en hanteringsavgift på 100:- inklusive moms.

Vid paketleverans kan en ej uthämtad order beräknas kosta mellan 300-350:-.


Om en pall leverans går i retur p.g.a. att man ej accepterat ett leveransfönster hos DHL kan en sådan avgift förväntas ligga på mellan 500-1000:- beroende på vart i landet leveransförsöket har skett.

6. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vid eventuella restorder hos leverantör skall vi meddela kunden om detta. Vid eventuell försening har kund rätt att häva köpet utan att extra kostnader tillfaller.

Vid eventuell försening så har kunden alltid rätt att häva sitt köp. 

7. Transportrisken
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

8. Skadat gods
När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt postcenter eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar. För att underlätta mot transportören rekommenderar vi att reklamationen sker direkt på plats vid mottagande eller så snart som skadan upptäcks.

Maila till info@toolab.se och uppge ditt ordernr/kundnr.

9. Ångerrätt och Öppet köp
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för frakten. Ångerrätt och öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick. Gäller heller inte klippt metervara. Om du får hem en vara som är felaktig, defekt eller felexpedierad, betalar vi givetvis för returfrakten. Kontakta oss så kommer vi överens om hur ersättning för returen ska betalas till dig.

Om din hantering av varan har inneburit en värdeminskning av produkten kommer vi att göra ett avdrag på återbetalningen med ett belopp motsvarande denna värdeminskning. Observera att sådant avdrag kan uppgå till varans totala pris.

* Ångerrätt kan ej utnyttjas på förpackningar av kryddor/såser, på underkläder såsom kalsonger/strumpor eller på ansikts-/munskydd och hygienartiklar.

För att ångra ett köp så kan du maila, ringa eller skicka brev.

Klicka här för kontaktinfo (öppnas i ny sida)

Om du vill ångra ditt köp så återkommer vi med en reklamationsblankett. (Skickas även med i samtliga av våra utleveranser, men kontakt med oss måste ske innan eventuell retur)

  • Vid utnyttjande av ångerrätt skall du meddela oss inom 30 dagar ifrån det att du tagit emot varan att du avser att returnera produkten eller produkterna.
  • Efter det att du meddelat oss att du avser att returnera skall aran sändas till oss inom 14 dagar ifrån detta datumet
  • Vid godkänd ångerrätt/reklamation skickar vi dig en reklamationsblankett som skall läggas med det returnerade godset.
  • Inom 14 dagar ifrån det att vi emottagit din retur krediteras och återbetalas det erlagda beloppet.
  • Vi har förlängt öppet köp mellan November-December. Köper du en vara mellan dessa datum så har du ett förlängt öppet köp till och med 31/1.

Vid utnyttjande av ångerrätten står du som kund för returfrakten. Du har möjlighet att returnera med valfritt transportbolag.

Returadress
Toolab Verktyg AB
Fjärås Industriväg 31
43974  Fjärås

Returfrakt
Det går utmärkt att använda fraktjänster som t.e.x www.fraktjakt.se, där du enkelt kan se den aktuella returfraktkostnaden. Observera att om du beställt ett mindre paket som går att hämta ut på servicepoint kan du förvänta dig en returfrakt på cirka 150-250:-, om du dock beställt en större/tyngre vara (vikt över 20kg, längd över 1500mm eller maxlängd + omkrets är över 300cm) så kan en returfrakt ligga på cirka 800-1500:- beroende på vikt/mått/upphämtningsort då detta behöver skickas på pall.

Ett enkelt sett att kolla upp fraktkostnader är t.ex. via fraktjakt.se där du enkelt kan boka transporter av framförallt tyngre gods.

Förlängd ångerrätt
Toolab Verktyg har en förlängd ångerrätt vilket innebär att du som kund har 30 dagar att besiktiga varan och ångra ditt köp. Observera att detta gäller från datumet du tagit emot varan. (Gäller från det datumet du har tagit emot varan/varorna)

9. Reklamationer
Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt skall du kontakta oss via e-post/telefon/brev. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Toolab Verktyg AB följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej.

Vid godkänd reklamation står alltid du som konsument kostnadsfri. Detta gäller även eventuella extrakostnaders som tillkommit såsom bensinkostnader, transportkostnader, parkeringsavgifter. Dock täcker detta endast dessa kostnader mot uppvisande av godkänt kvitto.

För att reklamera en produkt så kan du maila, ringa eller skicka brev.

Klicka här för kontaktinfo (öppnas i ny sida)

10. Återbetalningar
Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller kredit/kontokort beroende på vilket betalningssätt som är använt vid köptillfället. Återbetalningen sker inom 5 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

Du som kund har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar ifrån det att du mottagit en eller flera varor. Observera att Toolab Verktyg AB har en förlängd ångerrätt på upp till 30 dagar med kravet att varan återlämnas i sitt ursprungliga skick.

11. Reservationer
Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar, utgångna produkter, ändringar i leveransspecifikationer ifrån leverantör eller andra fel som ligger utanför vår kontroll.  Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeure nedan.

12. Personuppgifter / GDPR
Vi tar självfallet din integritet på fullaste allvar.

Vi lagrar endast uppgifter och information som kan vara nödvändiga av tekniska eller lagstiftsmässiga skäl.

Enligt det nya EU-direktivet GDPR så har du rätt att korrigera och/eller radera all information om dig. Vi kommer aldrig att sälja vidare de uppgifter du angivit till oss till en tredje part, utan all information används endast för vår eller er hantering.

För att kunna hantera och leverera er beställning och framtida kontakt, behöver vi lagra ditt namn, din adress, IP-adress, ditt telefonnummer och din e-post adress. Vi behöver även lagra information om vilka produkter du köpt samt även eventuella meddelanden som skickats i samband med lagd order.

Vid valet faktura i kassan behöver även dessa uppgifter skickas vidare till vårt factoringbolag för att på ett korrekt sätt kunna hantera din faktura. Vår speditör erhåller endast namn, adress, telefonnummer, mailadress samt ordernummer.

Enligt bokföringslagen måste uppgifterna sparas i minst 5 år enligt bokföringslagen (1999:1078) och övrig lagstiftning är undantagen ifrån GDPR.

Vi lagrar av tekniska skäl även viss information i form av Cookies på din dator/telefon eller surfplatta. Utöver detta, lagrar vi även viss information i form av besöksstatistik, sök mönster, försäljningsstatistik och liknande information.

Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal. Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om Konsumentköplagen och Distansavtalslagen mm. Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

http://www.konsumentverket.se/
http://www.arn.se/

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). 

Allmänna Reklamationsnämnden
www.arn.se 
Box 174 
101 23 Stockholm

ARN på andra språk:
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr